duktigaflickan

Livet med en ärthjärna

Kategori: min vardag

När man drabbats av utmattningssyndrom som jag så får man periodvis en ärthjärna, och idag måste jag bjuda på en snygg fadäs som denna ärthjärna ställde till med idag. Det var inte så jätteroligt i stunden, men det gick bra och såhär i efterhand är det enda man kan göra att skratta åt det :-)

Jo, diagnosen/sjukdomen eller vad man nu ska kalla f*nskapet ställer till med en del problem i de kognitiva funktionerna i hjärnan, vanligt är t ex att man lider av:
  • Minnesstörningar (oftast arbetsminnet som blir nedsatt)
  • Svåra koncentrationsproblem
  • Oförmåga att tänka klart
  • Låg stresstolerans
  • Överkänslighet för ljud, ljus, lukter
  • ”Tunnelseende”

För mig leder detta till en del konsekvenser i vardagen, t ex tappar tråden i samtal, vänder på ord, får ingen struktur, huvudvärk efter koncentration osv. Ofta händer det också att jag missar och glömmer saker.. och det var vad som hände idag.

Kl 9.30 när jag är på jobbet ringer det i min telefon samtidigt som det plingar på dörren. I telefonen hinner jag bara höra att det är polisen och att de frågar om jag vet vem som är ägare till en vit passat som står parkerad en gata bort... Jag ber polisen att vänta och frågar killen utanför dörren vem han söker, han säger samma sak som polisen. Ehm, hurså frågar jag och killen beskriver hur han kommit cyklande på gatan och en vit passat rullar rakt emot honom.. han ser att ingen förare är i, kastar sig av cykeln och får stopp på bilen varpå han ringer polisen, lämnar reg-nr, får vår adress och kommer dit. Oj oj oj, jag förklarar för polisen att jag vet vad som hänt och är på väg dit. Såg framför mig alla skador som kanske blivit... men puh, det var inga skador.
Killen pekade bort mot gatan, lämnade mig och sa; ja du ser ju vart den är. Mitt i gatan stod min bil,
min ärthjärna played me a trick o glömde lägga i parkeringsbromsen.

Oh my oh my, låt det inte hända igen :-b

ps. ytterligare en liten detalj till storyn, killen som kom o ringde på har jag hånglat med på krogen för längesen,, hihi undrar om han kände igen mig o vad han tänkte... haha :-)

Kommentarer

  • Sarah säger:

    ASSÅ! haha, detta är ju hemskt men samtidigt skrattar jag för din beskrivning och sånt här händer ju bara inte..

    men haha, shit asså... tur att allting gick bra iallafall! <3

    2012-03-17 | 10:10:43
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/
  • miranda säger:

    Shit vad roligt....skrattar så jag dör...! förstår att det var hemskt för dej vännen men du gav mej en rolig avslutning på kvällen.



    tusen grattis kramar i efterskott på din födelsedag! PÖSS!

    2012-03-19 | 22:51:52
  • duktigaflickan säger:

    Haha ja vad annat kan man göra än att skratta åt det...det gjorde jag också :) tack för grattis :)

    2012-03-20 | 10:43:55

Kommentera inlägget här: