duktigaflickan

Detta med amning!

Kategori: min vardag

Ja... Detta med amning... Det är bra märkligt alltså.. innan jag fick bebis denna gången sa jag till mig själv o sambon att denna gång tänker jag banne mig inte kämpa ihjäl mig om amningen blir för kämpig, då kan jag gott ge lite ersättning också o förhoppningsvis desamma då... Med första barnet var det mycket strul o jag mådde lite smått psykiskt dåligt av det till o från o tyckte inte det skulle va värt att det blir så igen. Amningen e toppen o med säkerhet det bästa för barnet i form av skydd osv men om mamman inte mår bra av det så tror jag inte det r bra heller. Har flera i min omgivning vars barn vuxit upp enbart på ersättning, av olika skäl... O inte har jag "dömt" nån annan eller tyckt det varit fel på något sätt o vis...
 
MEN något måste ju hända med en när man väl får bebis för nu har jag kämpat mig igenom 2,5 vecka av evighetsammande som i början gjorde helvetiskt ont och orsakade rejäla sår på brösten... Lillan vill ligga där hur länge som helst o hur ofta som helst. Jag förstår att detta är en period som inte varar för evigt och jag jobbar på acceptansen... Jag vet att hon har gått upp i vikt så behöver inte orOa Mig för det...men det som grämer mig är att hon äter så ofta och så länge att det blir otroligt kämpigt för mig och kämpigt att få ihop det med resten av familjen o allt... Så då borde jag ju tänka på detdär jag sa innan, att lite ersättning nån gång då o då kanske inte är hela världen!?!
 
Men helt plötsligt är det som att mamma-hjärnan tänker något helt annat... Att ge ersättning o dessutom på flaska känns helt plötsligt TOKfel... Och tänk om in inte vil fortsätta amma då... Och vad får hon egentligen för skydd om jag ger ersättning ibland när hon inte verkar bi nöjd... Ja tusen andra tankar än den jag hade innan dyker upp.. som sagt lite knepigt men måste ju vara nåt biologiskt som sker bara, som så mycket annat när man fått barn! Men,,, idag gav jag efter... Känns både bra o dåligt men jag orkade verkligen inte mer, hon har ätit i flertalet timmar idag o nöjer sig aldrig... Så till slut slet jag fram flaskan o blandade till lite ersättning o den klunkade hon gladeligen i sig :-) så nu är det gjort, lillan somnade äntligen, och hittills har ingen dött av det.. Haha :-) 
 
 
Såhär nöjd blir man iaf när man blivit mätt :-)

Kommentarer

  • Sandra H säger:

    Jag hade det också skittufft med amningen och vi var tom på amningsmottagningen och där fick jag veta att Elvira var bekväm... Alltså hon tyckte det var så mysigt att amma så hon kunde ligga o halvsnutta i FLERA timmar, jag fick tipset att hålla henne alert under amningen genom att dels bråka lite med henne när hon slutade att aktivt amma- byta ställningen, klappa henne på huvudet osv och dels genom att hon fick gripa tag om mitt finger med en hand för tydligen så finns det ett samband mellan sug och gripreflexen! Sen gick det ju inte vägen för oss ändå utan vi fick köra med ersättning helt från 2,5 månader men några tips värda att testa!! Stor kram!!!

    2013-06-05 | 09:17:29

Kommentera inlägget här: