duktigaflickan

HÄLSOSAMT?!

Kategori: Tankar

 
Denna bild orsakade massa  massa kommentarer och startade upp diskussioner om massa annat än det bilden gjorde reklam för på facebook häromdagen. Det är reklam för BHar med extra stor storlek, typ upp till E-kupa eller nåt. Det är såna diskussioner som jag undrar varför jag ens kikar in på eftersom jag vet att de gör mig så j*la less, inte bara på facebook utan på hela mänskligheten, vad är det för fel på folk undrar jag då!! Bland annat föddes diskussionen om kvinnans kropp, hur den var "skapt", om hon var retuscherad osv, och många tyckte att hon var mullig.. fast att hon, åtminstone i mina ögon såg helt normal ut och ganska lik många "vanliga" tjejer. Något som kom upp var också begreppet hälsosamt och huruvida det är hälsosamt att vara då "mullig" som hon, att ha så stora bröst osv.
 
Orkar inte skriva mina kommentarer till folk där men vill bara skriva av mig här att begreppet "hälsosamt" måste väl ändå vara väldigt subjektivt, vem i helvete (ursäkta) kan veta av att se en bild om den personen är hälsosam eller inte. Vem vet om hon tränar, vad hon äter osv. Alla har vi olika kroppskonstitution och att vara smal, muskulös eller vad det nu är allmänheten bedömer som hälsosamt behöver inte alltid vara det som är mest hälsosamt för den personen i den stunden. och vad säger dendär bilden om hur personen mår mentalt? I mina ögon och min subjektiva bedömning av vad "hälsosam" är spelar det ingen som helst roll om jag är grymt vältränad eller smal så länge jag inte har den mentala hälsan med mig. Orsaken till varför jag väljer att träna 5 ggr i veckan t ex är för mig avgörande för om det är hälsosamt eller inte.. är det ett tvång som driver mig, är jag så mån om att mitt yttre ska se ut på ett visst sätt? försöker jag hålla undan min ångest med träning eller förtränga annat jag inte vill tänka på eller ta tag i?... ja så fan att det är hälsosamt då även om det ser ut så på min kropp. Tillåter jag inte mig själv att äta det ena eller det andra någonsin, enbart för att ha en snygg kropp, är det då hälsosamt..?
 
eller är det mer hälsosamt att lära sig att njuta av livet, att kunna koppla av, släppa kontroll och luta sig tillbaka när man behöver det.. och träna/vara rörlig så mycket som kroppen behöver för att "MÅ bra", bli stark osv. För mig är det det sistnämnda.. men tycker att det verkar vara en j**la hysteri kring detta med träning o mat som gör att jag tror det förstnämnda blir mer o mer vanligt tyvärr. Blir riktigt nedslagen när jag läser hur människor "dömer ut" en kvinna bara av en bild, en reklambild för en BH. Och tyvärr är ju detta inte enda gången. blä!
 
 
 

Kommentarer

  • Ronjamari säger:

    Jag håller verkligen med. Min första och enda tanke när jag såg bilden var, mmhm snygg bh, måste in och kika på deras hemsida!

    2013-01-23 | 14:35:18
  • Johanna säger:

    WORD! Satt verkligen och diskuterade detta senast idag, så himla rätt i allt du skriver

    Diskuterade hela instagram fenomenet och hashtaggar som healthyisthenewskinny eller vad den nu heter. Det leder mig alltid till väldigt vältränade personer eller en bild på keso alternativt musli skål med jordgubbar.

    Men vad säger en bild? precis som du skriver? den speglar något på ytan som inte behöver beteckna eller försanthålla det egentliga innehållet: det inre, Det är väll där vi finner ett välmående?

    Vad är nyttigt, vad är onyttigt egentligen? Men framförallt: Vad är det med all denna hysteri?!

    2013-04-09 | 23:00:36
    Bloggadress: http://johannasboudoir.blogspot.com
  • Anna säger:

    Jag tycker hon verkar ha jäkligt sund och faktiskt vältränad mage! jag tycker själv det är jobbigt med en D kupa, tänk då henne med en E/F... Fattar inte heller vad människor håller på med, sjuka och onaturliga ideal...

    2013-04-16 | 20:58:21
    Bloggadress: http://litendole.blogspot.se

Kommentera inlägget här: