duktigaflickan

Rabatt eller inte?!

Kategori: Tankar

Köpte nya höstskor häromdagen.. reflekterade över en sak i kön vid betalningen..
framför mig stod en mamma och dotter som handlade "trendiga" skor, två par som kostade tillsammans 2600kr.. alltså en ganska hög prislapp tänker jag.. Båda såg också ganska "modeintresserade" ut om man får säga så och vara så generaliserande...
När de blivit servade av expediten erbjöd hon dem också ett "köp 6 par skor, få 200 kr -rabatt"-kort..
 
När det var min tur betalade jag och hivade också upp mitt stämpelkort som används för hela denna galleria och innebär att man efter (8 eller 10 eller vad det nu är) stämplar som kan fås från samtliga butiker i gallerian får 15% rabatt på nästa köp.. så jag fick köpa skorna för 150 kr mindre, dvs 850 kr.. Bra tyckte jag, och ännu bättre att jag nu skulle få ett stämpelkort på denna butik också.. som kunden framför mig.. men nähä, tror ni jag blev tillfrågad?
 
Nej, det blev jag inte och i stunden blev jag först sugen på att be om ett kort för att i nästa tänka "nej nej vill ni inte ha mig som kund, skit i det då, tänker väl inte BE om det.. finns massa andra ställen jag kan handla på!!"
 
Det var inte så att jag blev bitter och gick o tänkte på detta utan tänkte snarare "her loss"... MEN, det ledde ändå till en reflektion - vad är det som avgör vem de ger korten!? för detta lär ju inte vara första gången någon får medan en annan inte.. delas de ut till de som ser ut att ha pengar eller de som handlar för en viss summa!? Eller är det bara en slump, att expediten är lite disträ och inte tänker på det osv..
Ja vad avgör funderar jag på. Någon som har jobbat i butik o kan komma med ett inlägg här?!?
 

Kommentarer

  • Anna Banana säger:

    Antagligen summan pa kopet. Ofta har de dar "kop X antal och fa X i utbyte" ett litet tillagg som handlar just om att varje kop maste uppga till en viss summa. Kan ocksa ha att gora med att det inte kan kombineras med andra erbjudanden - och eftersom du hade ett bonuskort vid detta kop kan de ju inte ge dig ett nytt bonuskort eftersom det ar en form av erbjudande... Bara nagra tankbara forklaringar :)

    2012-09-11 | 08:08:58
  • duktigaflickan säger:

    Anna du är så söt och försöker hitta "naturliga" och "snälla" förklaringar.. men nej, i dethär fallet tror jag faktiskt inte att ngn av dem stämmer, kortet jag hade hade inget med detdär nya kortet att göra,, jag kunde ju ha fått ett för framtida köp (som inte inkluderade detta som jag gjorde) t ex.. eller fått info om att jag kommer få ett vid nästa köp, men inte denna g eftersom jag utnyttjade ett erbjudande redan.. och det var heller inte så att skorna på bonuskortet de fick behövde kosta mer än det jag handlade för så tyvärr tror jag inte dina förklaringar täcker in just detta fall ,,, men absolut, tänkbara förklaringar i andra fall kan tänkas :-) tackar för det Anna Banana :-) o kram påre!

    2012-09-11 | 16:27:24

Kommentera inlägget här: