duktigaflickan

Frivilligorganisationer vs staten!

Kategori: Tankar

Läste en artikel för några veckor sen i DN som handlade om just det, frivilligorganisationer och hur de påverkar "välfärdssamhället" och statens ansvarstagande... Jag brukade titta på "Den hemlige miljonären" när det gick, och tyckte det var väldigt intressant att se alla dessa frivilligorganisationer som besöktes, alla dessa människor som lägger ner så mycket för att kämpa för att hjälpa olika minoriteter eller andra behövande i vårt samhälle. Vid första anblicken tänker man att detta endast är något positivt och bra. Det förekommer inom många olika områden idag, framförallt inom det "sociala", där man tar hand om sådant som socialtjänsten helt enkelt inte har resurser till alternativt inte prioriterar.
 
Men hur blir det då? Om frivilligorganisationerna "fixar" detta innebär ju det att staten kan fortsätta förbise behov som blir mindre och mindre desto bättre och större frivilligorganisationerna blir. Det betyder att samhällsekonomin kan fortsätta "snedfördelas" och viktiga behovsområden ignoreras.. Missförstå mig inte, jag är definitivt för att organisationerna ska existera och är så glad att det finns medmänniskor som vill engagera sig med andra motiv än pengar i grunden.. MEN, jag blir väldigt kluven då jag tror att det i längden innebär att kraven på staten minskar, det leder till att det finns problem som osynliggörs och inte prioriteras.
 
Vad är egentligen statens ansvar och hur mycket ska vi gå in och "täppa till" de hål som uppenbarligen inte ansvaras för!?!
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: