duktigaflickan

Skön söndag!

Kategori: Tankar

Inser att det är första gången jag tar fram datorn under hela helgen! Ser det som ett gott tecken, betyder förmodligen att jag haft vettigare saker för mig än att häcka framför den :-)
och det har jag ju.. bland annat var jag iväg på healing igår och det måste jag skriva av mig om lite..
men inte just nu för nu ska jag fixa inför Lit Chix som kommer hit idag.
Snacka bok och lite afternoon tea är planen!
 
Till det har jag precis bakat dessa enkla små godbitar som jag måste tipsa om:
 
 

CITRONRUTOR

Ingredienser

Deg

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 3/4 dl florsocker
  • 2 dl vetemjöl

Smet

  • 3   ägg
  • 2 1/4 dl socker
  • finrivet skal och juice av 1   citroner
  • 1/2 dl mjöl

Garnering

  • 1 dl finriven vit choklad

Så här gör du

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Klä en rektangulär form, ca 20 x 24 cm (för 15 st), med bakplåtspapper.
  3. Deg: Vispa snabbt ihop smör, florsocker och mjölet med elvisp.
  4. Tryck ut degen i formen, låt degen gå upp några centimeter på kanten. Grädda mitt i ugnen 15 minuter.
  5. Smet: Vispa ihop ägg, socker, citronskal + juice och mjöl med elvisp.
  6. Häll smeten i formen och grädda ytterligare 15–20 minuter. Låt svalna, stjälp upp kakan och skär i rutor. Garnera med riven vit choklad.
 
 
Skön söndag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: