duktigaflickan

ICA och hen

Kategori: Tankar

Har ni sett senaste ICA-reklamen... se nedan annars... skrattade gott när jag såg den på TV häromdagen men sen blev jag lite konfunderad också för den går ju att tolka på flera olika sätt... frågan är hur man tänkt. Jag valde direkt att tolka den som att ironin låg i Stigs sätt att "agera jämställt", genom att använda rätt ord men ändå agera helt fel... att man helt enkelt vill propagera för att jämställdheten inte ligger i språkbruket.. men man kan ju också tolka den som att man ironiserar över just användandet av begreppet hen eller "förlöjligar" den debatten på sätt & vis. Jag vet inte... vad tror ni, hur tolkar ni det :-) ???

Kommentarer

  • Anna i Aussieland säger:

    Mouhahahahahaha!!

    Jag ÄLSKAR Icas reklamfilmer! :-)



    Jag tror att just denna handlar om just hur inskränkta vi faktiskt är. Vi TROR att vi är så jämställda, speciellt eftersom vi kan slänga oss med fina ord som just "behandla alla lika" "inte göra skillnad". Men den verkliga problematiken sitter i alla de små saker vi gör utan att tänka på det; alla krav vi lägger på de små beroende på kön. Tycker det är en UTMÄRKT reklam som verkligen tar tag i ett samhällsproblem.

    GO ICA!!!!!!! :-)

    2012-05-31 | 23:53:40
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com

Kommentera inlägget här: