duktigaflickan

Beteendeförändringar...

Kategori: Tankar

Beteendeförändringar...

låter ju väldigt torrt, men är en central del i våra liv i vissa perioder...
j**ligt svårt och oerhört  betydelsefullt för att kunna utvecklas som person.

En beteendeförändring som jag jobbat med till och från under många år är att sluta försöka ha så mycket kontroll över saker och tänka och resonera så logiskt, och istället ersätta detta beteende med att "gå mer på känsla", släppa efter för mina impulser och vara spontan. I perioder då livet flyter på ganska bra så går detta bättre, men så fort jag upplever stress eller bekymmer runt omkring så ökar mitt kontroll-beteende på många sätt. Det behöver inte alltid märkas så mycket utåt, åtminstone inte för dem som inte står mig så nära. För min stackars sambo blir det nog mer märkbart, som alla andra svaga sidor man har... och för min egen hjärna blir det en utmattande belastning som bara är SÅ onödig!

Hur som helst, det viktiga är att komma ihåg att fortsätta träna träna träna på detta, så att beteendet befäster sig. Det gäller att inte glömma bort när "livet flyter på" att jag måste fortsätta med detta, för då halkar jag så lätt in i det gamla igen och det är ju inte det jag vill. Jag vill nyttja att jag är strukturerad, bra på att planera och kan tänka logiskt och förnuftigt - MEN, med måtta... stor måtta!

Så, idag tränade jag. Efter att ha handlat på Willys såg jag Mc Donald's på andra sidan gatan och fick ett starkt sug efter pommes frites, framför allt var det nog saltet jag blev sugen på. Direkt satte rösten i huvudet igång och resonera och diskutera, nej, du behöver inte äta detta, det är fett, du mår inte bra av det, du går upp i vikt av det, du har nyttigare mat i kylen hemma, nej nej nej osv. Samtidigt sa en annan röst, jo du skulle ju försöka släppa kontroll, det är inte livsfarligt om du äter dethär idag, vad gott det skulle vara, känner du inte lukten av nygjorda varma pommes, mm... tänk vad skönt att åka hem och slippa laga lunch.

Jag åkte inte in till Mc Donalds, men valde automatiskt vägen hem som går förbi ett annat Mc Donalds. Hela vägen dit fajtades rösterna i mitt huvud, men till slut lät jag den sista vinna, jag föll alltså för min första impuls, och visst jag började försöka kontrollera och resonera men till slut stod jag i alla fall där o beställde en Mc Fish & co och åkte hem och njöt av den. Minns inte sist jag åt Mc Donald's på en vardag... ja minns nog inte sist jag åt Mc Donald's överhuvudtaget om jag ska va ärlig.

För och beskriva hur skadad min hjärna kan vara ibland så måste jag bara tillägga att jag får tankar om att det är pinsamt att gå in på Mc Donalds för tänk att alla som är där ska se att jag köper skräpmat såhär mitt på dan en onsdag... Haha, snacka om knäppt - alla därinne gjorde ju precis samma sak!

Ja jösses... är det nåt man kan säga om beteendeförändringar så är det i alla fall att it's a hard job, but someone's gotta do it ;-)

Kommentarer

  • Anna i Aussieland säger:

    MYCKET bra Johanna :-)

    OCh säkerligen mycket, mycket gott också :-)

    2012-03-09 | 11:10:24
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com
  • Sarah säger:

    Jag håller med om det där med skämmas.

    Var på MCD förra söndagen och åt bakis mat, anders ba "vi går in och äter.." Jag i panik "nej men gud nej det kan vi inte göra, vi tar driven" Varför? Jo för det är pinsamt och gå in, man vill ju helst tjocka sig i smyg! haha. Så skadat! Men tränar man är det ju inga problem att äta MCD! =D

    2012-03-10 | 11:01:50
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här: