duktigaflickan

Affirmationer

Kategori: Tankar

Har läst att vi tänker upp till ca 65000 tankar varje dag... som tur är är de flesta av dem omedvetna och sker automatiskt. Tänk vad jobbigt det vore annars, om vi varje morgon i sängen behövde tänka ut att vi skulle lyfta höger ben till höger, följa med med vänster och sedan lyfta upp vår kroppstyngd på dessa..osv. hahaha.. skulle kunna bli ganska jobbigt. Men, kan också vara jobbigt när omedvetna och automatiska negativa tankar börjar ta form i vår hjärna, när vi tänker på ett sätt om oss själva, om livet, världen och andra som inte styr i den riktning vi vill, som styr åt motsatt håll som våra värderingar. När dessa omedvetna och automatiska tankar blir för många är det lätt att hamna i en svacka och här gäller det verkligen att bli MEDVETEN om sina tankar.. så att jag kan välja hur jag villse på dem, som tankar som kommer och går eller en ofärönderlig sanning.. åt dem.. Även om många av våra tankar sker omedvetet så betyder det inte att vi är underkastade dem och inte kan förändra dem, detta är ett hårt arbete som för många pågår länge och väl i perioder i livet, kanske ibland hela livet..
jag är en av dem.

Tur är att det finns många metoder att använda. Visualiseringar, meditation, mindfulness... sätt att ta oss dit vi vill vara i livet, närma oss våra värderingar och de tankar vi vill tänka om oss själv och vår omvärld. Ett annat värdefullt sätt är affirmationer. Det har jag använt mig av ibland, även om jag får erkänna att jag sällan gjort det "all in" utan slarvat lite.. men för bästa effekt ska man verkligen använda det "stenhårt" ett tag...

Vill du testa, gör såhär: Tänk på dina värderingar, hur du skulle vilja att ditt liv ser ut. Fundera över vilka tankar i ditt inre som just nu motverkar denna riktning. Var riktigt ärlig mot dig själv.
Formulera ca 4-6 nya tankar som skulle vara bättre för dig, som styr i riktning mot dit du vill, hur du skulle vilja att det var, och som skulle kunna ersätta dessa omedvetna, negativa tankar.. dessa meningar är nu dina affirmationer.
Upprepa sedan dina affirmationer varje dag för dig själv, helst högt och framför spegeln till dig själv, morgon och kväll och ca 3 ggr om...
Testa en månad och utvärdera resultatet, märker du någon skillnad i ditt sätt att tänka? I så fall helt klart värt att fortsätta ellerhur :-)
Om någon som läser gör detta experiment får ni gärna skriva o berätta hur det gick :-)

Ett sätt att komma ihåg sina affirmationer och vad som är viktigt för en kan också vara att skriva upp dem på små kort eller ha dem i ett smycke eller liknande. När jag pluggade och satt framför datorn dagligen satte jag upp post-its runt hela dataskärmen med affirmationer på för att "peppa" mig själv :-) Tyckte dock det var så pinsamt då att lapparna åkte upp o ner hela tiden för att jag inte ville ha dem framme vid besök, haha.. så skulle det inte vara idag. Kolla gärna på www.kreativinsikt.se Där finns fina saker som kan ge inspiration.

Eller så kan ni göra som jag, tatuera in ett ord på ett för er väl synligt ställe, som påminner er om era affirmationer.. då är det lättare att minnas vad som är viktigt för er och fokusera på det!



Kommentarer

  • Sarah säger:

    Du är så klok! :)

    Har ju också mina ord som "Be yourself everyone else is taken" och "Think and go outside the box" osv. osv.

    Men har liksom inte tänkt i det sättet som du beskriver, ska också försöka erinra mig om dessa ord mera och sen även skriva ner varför jag är inne i ett sånt energirus och glädjerus just nu, det måste jag komma på varför så jag kan hämta upp det vid mörka tider! :)

    2012-03-13 | 16:04:07
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/
  • Anna i Aussieland säger:

    Så sant, så sant!

    Och bön, det är också ett sätt att påminna sig om hur man vill ha det och vem man vill vara.



    kram på dig!

    2012-03-13 | 23:20:04
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com
  • duktigaflickan säger:

    det har du rätt i Anna, ska bara komma på till vem/hur jag ska be först bara ;-) KRAM

    2012-03-14 | 15:18:24

Kommentera inlägget här: