Kommunikation me dear, KOMMUNIKATION!!!
Kategori: Tankar
Vad är det för fel!!! Ja nu är jag riktigt j**la förbannad...
ska lugna ner mig och försöka skriva snällt o fint vad jag menar..
jo, en kurs i kommunikation skulle ges till väldigt många i vårt avlånga land och då talar jag inte om de som jobbar på exempelvis callcenters, mobilföretag osv utan t ex de som är anställda inom kommun & landsting. Vet inte hur många ggr jag blivit illa bemött av sjuksystrar, barnmorskor, läkare etc. Självklart finns det de som är suveräna i sitt yrke OCH i sin kommunikativa förmåga, de har jag också mött.. men dessvärre verkar det finnas fler som bara är duktiga i sin ämneskunskap men inte har någon som helst förmåga att uttrycka empati eller positiv anda i sin kommunikation.
Jag ringde sjukvårdsrådgivningen idag eftersom mitt äckliga halsont kom tillbaka för ett par,tre dagar sen och det förvärrades under dagen idag.. eftersom min son precis avslutat sin penicillinkur för streptokocker så blev jag orolig att jag dragit på mig detta (som jag haft ca 3 ggr senaste året så det är inte så att jag ringer vc vid minsta lilla halsont) Jag förklarade för ssk. som jag pratade med att jag haft jätteont i halsen o varit sjuk för ca 2 veckor sedan, att det blivit lite bättre men att min son sedan fått strept. och medicin.. undrade snällt om hon tror jag blivit smittad av honom och behöver kolla upp det. Ssk. började då prata om att det inte var bra att behandlas med penicillin för ofta o att man inte kan gå o testa sig vid minsta lilla halsont, 3 dgr ont i halsen var väl inget, vårdcentralen skulle bli översvämmad av folk om alla med halsont skulle testa sig osv osv.
WHAT? jag blev så irriterad, för det första - jag vill inte ha nåt j** la penicillin, hade verkligen inte bett om det då min läkare sagt att jag inte bör äta det mer på ett tag för att inte bli resistent... för det andra, 3 dgrs halsont?? missade hon att jag sa att jag haft ont för 2 veckor sen, inte riktigt blivit frisk samt att sonen blivit diagnostiserad med strep.
Nästa grej hon gjorde var att ifrågasätta varför jag ville kolla om jag hade strep eftersom jag ändå inte ville ha penicillin... jag förklarade då att jag gärna ville veta pga smittorisk osv... minns inte ens vad hon svarade på det. Samtalet tog ett abrupt slut o nu sitter jag bara här o är SÅ irriterad, och det är INTE första gången det händer efter ett samtal med sjukvården.
Snälla ni statliga o kommunala chefer, förstå nån gång att lite kommunikations-kunskap inte är att förringa hos era annars säkerligen jättekompetenta medarbetare... ett enkelt Jag förstår eller åtminstone ett aktivt lyssnande där man blir bemött utifrån det man sagt skulle ju inte sitta fel!SUR!
Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/