duktigaflickan

Kommunikation me dear, KOMMUNIKATION!!!

Kategori: Tankar

Vad är det för fel!!! Ja nu är jag riktigt j**la förbannad...
ska lugna ner mig och försöka skriva snällt o fint vad jag menar..

jo, en kurs i kommunikation skulle ges till väldigt många i vårt avlånga land och då talar jag inte om de som jobbar på exempelvis callcenters, mobilföretag osv utan t ex de som är anställda inom kommun & landsting. Vet inte hur många ggr jag blivit illa bemött av sjuksystrar, barnmorskor, läkare etc. Självklart finns det de som är suveräna i sitt yrke OCH i sin kommunikativa förmåga, de har jag också mött.. men dessvärre verkar det finnas fler som bara är duktiga i sin ämneskunskap men inte har någon som helst förmåga att uttrycka empati eller positiv anda i sin kommunikation.

Jag ringde sjukvårdsrådgivningen idag eftersom mitt äckliga halsont kom tillbaka för ett par,tre dagar sen och det förvärrades under dagen idag.. eftersom min son precis avslutat sin penicillinkur för streptokocker så blev jag orolig att jag dragit på mig detta (som jag haft ca 3 ggr senaste året så det är inte så att jag ringer vc vid minsta lilla halsont) Jag förklarade för ssk. som jag pratade med att jag haft jätteont i halsen o varit sjuk för ca 2 veckor sedan, att det blivit lite bättre men att min son sedan fått strept. och medicin.. undrade snällt om hon tror jag blivit smittad av honom och behöver kolla upp det. Ssk. började då prata om att det inte var bra att behandlas med penicillin för ofta o att man inte kan gå o testa sig vid minsta lilla halsont, 3 dgr ont i halsen var väl inget, vårdcentralen skulle bli översvämmad av folk om alla med halsont skulle testa sig osv osv.

WHAT? jag blev så irriterad, för det första - jag vill inte ha nåt j** la penicillin, hade verkligen inte bett om det då min läkare sagt att jag inte bör äta det mer på ett tag för att inte bli resistent... för det andra, 3 dgrs halsont?? missade hon att jag sa att jag haft ont för 2 veckor sen, inte riktigt blivit frisk samt att sonen blivit diagnostiserad med strep.

Nästa grej hon gjorde var att ifrågasätta varför jag ville kolla om jag hade strep eftersom jag ändå inte ville ha penicillin... jag förklarade då att jag gärna ville veta pga smittorisk osv... minns inte ens vad hon svarade på det. Samtalet tog ett abrupt slut o nu sitter jag bara här o är SÅ irriterad, och det är INTE första gången det händer efter ett samtal med sjukvården.

Snälla ni statliga o kommunala chefer, förstå nån gång att lite kommunikations-kunskap inte är att förringa hos era annars säkerligen jättekompetenta medarbetare... ett enkelt Jag förstår eller åtminstone ett aktivt lyssnande där man blir bemött utifrån det man sagt skulle ju inte sitta fel!

SUR!

Kommentarer

  • Sarah säger:

    Kan inte annat än hålla med, jag har till och med försökt byta vårdcentral pga det.

    Skebäck vårdcentral är SÄMST på att visa empati och lyssna, känns jämt som man blir idiotförklarade, man måste vara döende för att komma dit liksom. En gång kröp jag (bokstavligen kröp) in på vårdcentralen och sen svimma jag ju DÅ blev jag omhändertagen men när jag hade ringt tre dagar innan då fick jag inte komma. Jävla fjantar! Baronbackens vårdcentral är bättre jätte mycket bättre - där är det nästan bara utländska som arbetar. Kanske de har lite mer empati!

    2012-06-29 | 15:36:48
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/
  • Anna i Aussieland säger:

    Jaa du... Skebäck? Det var ju Skebäck som vägrade mig låta träffa en läkare när jag bröt ihop hösten 2010 också.

    Liknande historia som du har, kanske samma sköterska! ;-)

    När jag gråtande just hade förklarat att det inte GÅR längre, jag ORKAR inte, jag klarar inte ens av att ta mig till jobbet mer...! så höll hon en utläggning om att "läkarna är sååå upptagana, läkarna har sååå mycket viktigare saker att göra än att träffa alla som mår lite dåligt" och när jag protesterade gav hon mig rådet att "ta en promenad"...



    Jag träffade ju en privat läkare två dagar senare som direkt sjukskrev mig och sa att det var väldigt BRA att jag inte väntade en enda dag till med att söka hjälp, för då hade det kunnat vara riktigt illa....!



    Om jag hade haft lite mer ork hade jag banne mig anmält henne, eftersom hon på allvar är en hälsorisk...!

    2012-06-30 | 06:24:00
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com
  • duktigaflickan säger:

    Fy,på allvar obehagligt att ta del av era erfarenheter,detdär är ju inte bara brist på kommunikationsförmåga,måste ju klassas som tjänstefel. För min egen del var det faktiskt 1177 jag skrev om...men har även haft samma upplevelser på Tybble vårdcentral så det verkar finnas lite överallt tyvärr :(

    2012-06-30 | 07:14:43
  • Johanna säger:

    Det spelar ingen roll vilken vårdcentral kan jag känna spontant, det fruktansvärda bemötandet jag har fått de senaste två åren har varit fruktansvärda.
    Här står jag, efter två års frågande om stöd och hjälp och fortfarande inte har fått den.

    Det är fruktansvärt, jag orkar inte ens tänka på hur dåliga de är inom vården, vad hände med att gå en lång utbildning för att i framtiden jobba med ett yrke där du ska hjälpa andra människor? Viljan att försöka få människor som kommer och söker hjälp må bra?
    ÅÅH!

    Stå på dig, det är det enda vettiga man lär sig ur vården.

    2012-07-03 | 21:23:17
    Bloggadress: http://johannasboudoir.blogspot.com
  • Johanna säger:

    Det spelar ingen roll vilken vårdcentral kan jag känna spontant, det fruktansvärda bemötandet jag har fått de senaste två åren har varit fruktansvärda.
    Här står jag, efter två års frågande om stöd och hjälp och fortfarande inte har fått den.

    Det är fruktansvärt, jag orkar inte ens tänka på hur dåliga de är inom vården, vad hände med att gå en lång utbildning för att i framtiden jobba med ett yrke där du ska hjälpa andra människor? Viljan att försöka få människor som kommer och söker hjälp må bra?
    ÅÅH!

    Stå på dig, det är det enda vettiga man lär sig ur vården.

    2012-07-03 | 21:23:34
    Bloggadress: http://johannasboudoir.blogspot.com
  • Amanda säger:

    Först, jag gillar verkligen läsa dina tankar, du är så klok och insiktsfull! (har du klippt av dig håret??) ang vården så håller jag med, mycket är en ond cirkel men många ssk borde hellre jobba på ett lager då de verkar inkompetentA på det sociala området. Då jag själv är patient ibland vet jag hur nonchalerad man kan bli, som vuxen. När det gäller barn är de iaf hjälpsamma. Men det är ofta väldigt komplicerat. Vården är vriden på många sätt. Den missbrukas otroligt mycket och ssk har stor tidspress på sig, det är nog lätt att snäsa av, särskilt om man tvingas leva under press under lång tid. Den empatiska förmågan dödas till slut då det lika gärna kan kvitta ibland. Samtidigt kan saker gå dubbelt så fort om ssk bara visade lite medmänsklighet och sa ngt välmenande och lugnande. Den tiden finns alltid. Det är många so
    Inte passar för yrket tyvärr. Krya på dig!! Kram

    Svar: Ja det är synd det är tur att det finns några som kan både och i alla fall, oftast tycker jag man blir väl bemött när man väl är på plats, mina dåliga erfarenheter kommer från när jag haft telefonkontakt med sjukvården på olika sätt.. trist är det iaf :( Ja minns du inte att jag skrev till dig (tror det var i din blogg) att vi hade ungefär samma frisyr numer.. jag klippte mig typ i februari och sen såg jag dig i tidningen o såg att du också hade klippt kort.. o sen såg jag ju på bloggen.. visst är det SÅÅÅ skönt med kort :-) älskar frisyren och även om den är kort så går den ju att variera (bara man har bra hårprodukter..) Tack för kryat, det behövs :) kram
    duktigaflickan.blogg.se

    2012-07-07 | 07:51:53

Kommentera inlägget här: