duktigaflickan

Bra för både min och jordens kassa!

Kategori: min vardag

En kollega till mig bestämde sig en dag för att inte köpa några nya kläder på ett halvår (eller om det var ett år?!) som ett led i att minska överkonsumtionen av kläder som de flesta av oss ägnar oss åt. Helt plötsligt upptäckte hon massa godbitar därbak i garderoben och flera ggr hon kom till jobbet trodde vi att hon brutit sitt löfte då hon i själva verket bara dammat av "nån gammal trasa" som var jättesnygg trots att den INTE var ny-shoppad :)

Jag får då och då dåligt samvete för att jag inte gör mer för miljön än jag gör och diskuterar jag detta med min sambo som arbetat inom återvinnings-branschen och blivit uppgiven av att höra för mkt om vad det "lilla vi gör" egentligen ger... så blir jag väldigt uppgiven.. men en sak som vi alla kan göra är ju faktiskt det här med konsumtionen, att tänka efter en extra gång om vi verkligen behöver just detdär vi är på väg att fynda. Och framför allt vad gäller kläder för där vet jag mååånga tjejer som skulle kunna hoppa över ett o annat! Eller - återvinna mer, shoppa second hand.

Ett tag var det trendigt med second hand, det är det väl till viss del nu med, fast mer trendigt med "vintage" då.. i Stockholm vimlar det ju numer av vintage-butiker.. men många tycker också det är äckligt att köpa sådant som andra använt. Det har jag svårt att förstå, herregud det finns väl tvättmaskin eller?!

Jag handlar inte så ofta second hand i affär numer (blir mer genom Blocket eller liknande, till lillen då främst..). Finns heller inte så många trevliga sådana butiker här i stan tycker jag.. men det händer då och då att jag kikar och hittar nåt, och idag var en sådan dag.. Se på bilden, totalt kostade detta mig 85 kronor och allt är fräscht.. en tvätt på det så kommer det lukta gott o allt också, kanoners!



Fodrad regnjacka och linne till sonen, tre scarves och 4 armband till mig,
85 kronor och miljövänligt, kan det bli bättre :-)

Kommentarer

  • Anna i Aussieland säger:

    Och ett annat hett tips! Klädbyte med kompisar! :-)

    Det är jättetrevligt, och smart. Fråga Linda - hon och jag är lite av experter på området faktiskt ;-)

    2012-04-17 | 09:47:52
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com
  • duktigaflickan säger:

    Bra där Anna,mycket hett tips :)

    2012-04-18 | 15:20:04
  • Johanna säger:

    I fattighetens namn har jag varit tvungen de senaste två åren att inte överkonsumera och jag har gjort precis som du skrev, med lite accesoarer och smart tänk kan man få en trött topp att bli en go party outfit.

    jag brukar till exempel använda tub toppar till och bygga upp en klänning, eller bara använda en tubtop till en kjol.

    Ibland gör jag en långkjol till en klänning etc etc.



    Och som sagt, att lån bytas med vänner har man inte gjort på tusen år, det pratade jag och en bekant om senast förra veckan, why not? det är ju skit bra!

    2012-04-19 | 12:06:32
    Bloggadress: http://johannasboudoir.blogspot.com

Kommentera inlägget här: