duktigaflickan

Formentor

Kategori: Tankar

Bättre sent än aldrig.. nu ska jag äntligen visa lite mer från vår underbara resa som vi gjorde i somras. En vecka innan semesterdags fick vi smått panik över att solskenet verkade utebli härhemma.. jag började googla o hittade avgång från Örebro till Mallorca samma dag som jag skulle gå på semester.. Vi funderade i nån dag men sen slog vi till.. och det kommer vi aldrig ångra :-)
 
Formentor ligger allra längst upp i nordöst på Mallorca, från flygplatsen tar det ca en timme dit. När vi anlände och det var lite sent och mörkt och vi dessutom körde fel så var det mörkt mörkt när vi närmade oss, och efter byn Puerto de Pollenca fick vi ta oss 7 km över ett högt berg med svindlande höjder o kurvor i kolsvart... då började jag fundera, hur ska detta gå... ska vi behöva åka här varje gång vi ska iväg nånstans näää fy vart har vi hamnat!!! Men nej, ingen fara... dagen efter när vi körde i dagsljus insåg vi att det inte var så farligt. Det är visserligen väldigt högt och väldigt kurvigt, men man vänjer sig och håller man sig borta från mörkertid så funkar det hur bra som helst :-) Är också otroligt vackert med havet och berget.
Efter halva vägen är det en utkiksplats som alltid är fylld med folk:
 
 
 
 
När jag googlade flygstol letade jag också boende och hamnade på www.homeaway.se som jag definitivt kommer besöka igen.. här hittar man privatpersoner som hyr ut boenden världen över... och det var därför vi hamnade i för oss ookända Formentor.. Fastnade så för detta boende.. och som ovan såg det ut.. vi bodde i en sk "studio", ett stort rum med säng soffa TV osv, badrum och ett litet pentry med kök, diskmaskin osv. Fanns även ett sovrum med badrum till en trappa ner, så vi hade kunnat vara ett par till på resn :) Studion tillhör ett hus där världens sötaste fransyska-tant, Cecile, bor med sin man. Hon är verkligen gästvänlig och mån om att man ska ha det bra så vi blev omhändertagna på ett föredömligt sätt!
 

Vi spenderade de flesta kvällarna på vår terass, lagade egen god mat och ofta blev det grill.. Vi hade underbar utsikt över havet och när lilleman somnat om kvällarna var det helt tyst, bara vi, stjärnhimlen och
 båtarna på havet... snacka om rogivande!
 
 
Till huset hörde också en pool som vi kunde nyttja så mycket vi ville.. det var INTE trångt precis :)
 
 
En i familjen ÄLSKADE poolen!
 
Själv älskade jag utsikten från poolen!
 
Första morgonen vaknade vi tidigt och gick ner till stranden.. efter ca 200 m nerför en backe möttes vi av det ni ser på bilderna nedan..
 
stranden var underbar, vattnet så vackert och nästintill folktomt.. det var helt breath-taking...
 
 
 


Hade läst innan resan att Formentorstranden var vacker och japp, är en av de finaste stränder jag varit på faktiskt. som ni ser, jättefin sand och vattnet är kristallklart, underbart! Mallorca har för övrigt väldigt många fina stränder. Denna resa var vi väldigt hemkära eftersom vi älskade stället vi hamnade på, men för den som vill finns mycket fint att se runtomkring ön. Vi åkte på heldagsutflykt en dag och hamnade då bla i Porto Cristo, en liten by där det också fanns en liten mysig strand...
 
På denna strand lyckades jag få bannor av badvakten när jag tog med mig min son och simmade ut till "badflotten" med rutschkana som syns på bilden.. tydligen var det inte tillåtet för 3-åringar att va därute :-) 
och med facit i hand kan jag verkligen förstå det..ser inte så ut på bilden men var låångt att simma dit med en liten under armen.. och dessutom var det vråldjupt! men kul hade vi :-)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  
 
Avslutningsvis så var det en av de bästa semestrarna i mitt liv och mycket pga boende och plats.. kan verkligen rekommendera Formentor - OM man vill ha lugn o ro och vackra omgivningar..
 
Hoppas jag inspirerat någon att testa.. för egen del är jag HELT säker på att vår lilla familj kommer åka tillbaka!

Kommentarer

  • Sofia säger:

    Åh så underbart! Förstår att ni inte ångrar det. :)

    2012-09-08 | 22:28:20
    Bloggadress: http://borninmay.blogg.se
  • Linda säger:

    Vilka ljuvliga bilder!! Vi var i Alcudia för några år sedan och jag tror bannemig att vi var där på den stranden, känner igen mig!

    Visst är 3/4åringar "uppfinningsrika" :)

    2012-09-13 | 20:55:24
    Bloggadress: http://www.himmelsblaaogon.blogg.se
  • Malin Aurora säger:

    Åh så härligt!

    2012-09-14 | 19:02:39
    Bloggadress: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här: