duktigaflickan

Morgonrutiner

Kategori: Tips

Läste ett så bra tips om morgonrutiner som jag tänkte skriva in här på bloggen, det var någon... läkare, psykolog eller liknande som beskrev sina morgonrutiner och de lät fantastiska för välmåendet. Typiskt nog hittar jag nu inte artikeln såklart, minns inte ens vart jag läste det... som sagt, mitt gamla strukturerade jag är som bortblåst.

Hur som helst, minns att i denne mans rutiner ingick bland annat lite "stretching", typ någon yoga-övning eller liknande, en bra frukost och en kort stunds meditation varje morgon. Som småbarnsförälder får jag väl erkänna att detdär med en stunds meditation på morgonen ibland känns lite avlägset.. men samtidigt, handlar ju om vad man prioriterar, det GÅR ju att lägga sig en kvart tidigare, ställa klockan en kvart tidigare och gå upp och göra en liten meditation eller mindfulness-övning. Bra start på dagen.

I mina morgonrutiner ingår att alltid sitta ned och äta frukost i hyfsad lugn och ro, det är nog det viktigaste. Tar alltid också mitt "morgongodis" som brukar se ut såhär:


B-vitamin, multivitamin, D-vitamin och Omega-3 :-D

Nuförtiden ingår också en fruktdrink, eller bara vatten, blandat med Mighty Greens som jag tidigare berättat om i "morgongodiset".. Känns bra att veta att jag startar dagen med saker som får kroppen att må bra och fungera.

Förutom tid för frukost så är tid överhuvudtaget viktigt för mig på morgonen, går upp i tid för att slippa stressa, för hur blir dagen om man börjar den med stress - usch, det värsta jag vet. Och trots att jag går upp i tid blir det oftast lite snärjigt ändå på slutet när jag får jaga sonen runt huset med jackan i högsta hugg, för att han inte vill gå till dagis... - Mamma du är dum, jobba är dumt... dum mamma, dum mamma...

Suck.. men, tillbaka till innan detdär, tid ja, jag ser till att i alla fall ha tid att göra min hudvårdsrutin ordentligt, borsta tänder ordentligt, lägga min make i lugn och ro.. det är nästan som att det är lite utav min meditation när jag tänker efter :-) En förberedelse för dagen som komma skall.

På helgerna vet ni redan vad jag älskar, och det är långfrukost så även här, tid tid tid och NO stress :) Men ibland på helgen, när kroppen orkar, är det bästa också träning på morgonen - kicka igång helgen med att ge sig själv massa härliga endorfiner och vara här o nu med t ex en timmes spinning...det ska jag göra imorgon o det längtar jag riktigt efter.

Idag, efter ca en vecka utan bröd som degar i magen unnade jag mig själv en riktig bröd-frukost som jag precis avnjutit, det kan också ge en del endorfiner det :-)

Nu tycker jag att du som läser ska fundera på vad som är viktigast för dig på morgonen,
vad behöver du ge dig själv för gåva varje morgon för att bli ditt bästa jag varje dag :-) ???



Får passa på att tipsa om Kusmi tea och deras sortiment, fantastiskt härligt och gott the!


Kommentarer

  • Ingela säger:

    Ger mig en tankeställare över dagar o frukost..dags att njuta av tiden..:)

    2012-04-10 | 10:34:44

Kommentera inlägget här: