duktigaflickan

Morgon med morgonpasset

Kategori: min vardag

På vägen till jobbet lyssnar jag alltid på radio och det blir alltid Morgonpasset i P3... (om det inte är dåligt för då åker favoritmusiken på såklart). Det är en hel del flams och trams i det programmet men också härliga karaktärer, intressanta gäster och roliga diskussionsämnen. Ofta får de mig att skratta och titt som tätt fundera över ett och annat...

Igår hann jag bara höra lite kort men de pratade bland annat om kreativitet bland dagens barn vs. förr i tiden, och lekar man lekte som barn. Lyssnarna fick skicka in exempel på "konstiga" lekar de gjorde som barn. Exempelvis berättade någon om hur de brukade leka med en kartong, en gömde sig därinne och de andra stod o högg med knivar in i kartongen så skulle den som satt därinne hålla sig undan! Huva, den leken lät ju livsfarlig!! Fast, jag antar att det inte var mora-knivar direkt i och för sig... Hade jag haft tid hade jag skickat in leken jag och mina kusiner gjorde när vi var små, vi bodde då bredvid min farmor och farfar.. rena rama bullerbyn... fast knappast lika idylliskt..hrm..

Nåväl.. leken var det.. Jo, jag och min äldre kusin tyckte att min ett år yngre kusin var lite jobbig när hon ville hänga med oss så vi kom på den briljanta leken att leka indianer.. och vad gör indianer jo de binder fast någon runt en totempåle och dansar runt denna.. Precis det gjorde vi med den yngre kusinen, band fast henne vid ett träd i farmors trädgård, dansade.. och sedan stack vi därifrån och kunde leka ifred :-) Kvar stod yngre kusinen och undrade vad det egentligen var för lek.. minns inte riktigt hur det slutade men tror att hon blev ledsen och ropade och att någon av de vuxna till slut hörde och tog loss henne. Såhär i efterhand är det ju lite hemskt men vi har också skrattat åt det många ggr! FÖRLÅT Madelen!!! <3

Men, detdär med lekar och kreativitet.. kom att tänka på hur enkelt vi gör det för våra barn idag, många får så mycket leksaker och "hjälpmedel" till sina lekar.. så mycket mer än vad man hade själv.. och stadsmiljön som jag och min sambo valt att bo i, hur stimulerande är den egentligen på en skala för lekar och kreativitet inom detta område?! Inte kommer väl min son klä ut sig i kläder som han hittat på farmors vind (finns ingen vind), ställa sig i diket (finns inget dike) vid vägen (gatan) och smyga på bilar som kör förbi kanske var 5e minut om man har tur (hela tiden passerande), och hoppa fram och tjoa och tjimma och tycka att det är JÄTTEkul! Eller leka Seb och Luke Macahan i timtal... med knallpulverpistol och urdruckna flaskor fyllda med vatten, med dittejpade egna etiketter som det stod whisky och var ritat en döskalle på... eller bygga kojor i dungen och aldrig vilja gå in oavsett hur sent det blev...

Ja.. jag undrar hur det kommer bli..

När jag hörde på programmet igår fick jag plötsligt en stark lust att flytta ut på landet, bara för att ge min lilla son allt detdär.. men, jag vill ju själv bo i stan för att jag vill ha nära till så mycket annat, och allt detdär som jag själv tycker om. Så, jag nöjde mig med det faktum att sonen har både far och mor-föräldrar som bor på "landet" samt att vi faktiskt har en helt underbar sommarstuga och där, där ska vi baske mig leka så det förslår om somrarna :) Med andra ord kan vi få det bästa av två världar, bara vi ser till att tillbringa tid därute på landet..

En annan tanke som slog mig var vad som skulle hända om man tog bort alla leksaker hemma.. så att det fanns typ ingenting, kanske ett fåtal grejer.. skulle barnet då bli mer uppfinningsrikt och kreativt, eftersom det var tvunget att hitta på mer själv och fantisera mer osv. Hmm... kanske något att prova.. men hur skulle det bli nu, nu när sonen är van vid alla sina bilar, Byggare Bob, Blixten McQueen, Rorri och alla de andra.. suck, ja detta är bara en av alla de funderingar man får när man får barn.

Men, tack morgonpasset för en kreativ morgon ;-)



Massor av härlig lekyta... sommaren here we come!

Kommentarer

  • LinaJosefinBerg säger:

    Tack så mycket :) Skjortan är från Gina Tricot!



    Intressant blogg du hade för övrigt ;-) Jag blir med sugen på att flytta ut på landet ibland... Men det får nog bli när jag blir lite äldre!

    2012-04-12 | 12:38:28
    Bloggadress: http://linajosefinberg.blogg.se/
  • S säger:

    Vilket fint inlägg fick rysningar samtidigt som du berör ett väldigt viktigt ämne.

    Jag tänker också tillbaka på landet och tiderna där.

    Jag fick ju alltid ta mig in till stan eller vänta tills det blev lördag och leka med Emil eller tills ojämna veckor och leka med Anna som hade skilda föräldrar.

    Så är man ensam på landet är det ju ändå antingen leka med sig själv eller leka med alla dockor, my little ponys osv osv.

    Men precis som du skriver, både far och morföräldrar bor på landet, det kommer alltid vara något litet extra för T att åka dit! <3

    2012-04-13 | 08:22:21
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här: