duktigaflickan

Konst?!

Kategori: Tankar

Av någon anledning hamnade jag vid nåt program som hade inslag från Bukowskis häromkvällen. För er som inte vet vad det är så är det ett auktionsföretag som bedriver auktioner med konst, juveler och antikviteter... I inslaget visades bl a ett par tavlor och deras utgångspris. Önskar att jag hade en exakt bild på tavlan men den såg ut  nästan precis såhär, fast andra färger:



Jag ber om ursäkt till konstnären men jag har lite svårt att förstå mig på dethär med konst ibland. Detta är som ni ser något som i princip vem som helst av oss skulle kunna åstadkomma ganska enkelt ärligt talat... men med den stora skillnaden att utropspriset på denna lilla målning låg på 500.000... en halv j**la miljon!!! Vad den gick för vet jag inte för jag blev så förbannad och näst intill illamående så jag gick och lade mig...

En halv miljon, seriöst - vad skulle man kunna göra för dem pengarna egentligen, ta som i Afrika exempelvis, en halv miljon skulle väl kunna rädda en hel by eller två eller fler, hur många jag vet inte?! Visst man ska inte kasta sten i glashus, vi använder också pengar till en massa onödigheter och skulle definitivt kunna bidra långt mycket mer än vi gör, men nån måtta får det f*n vara.

För istället för att rädda en hel by, två eller tre så använder någon, med alldeles för mycket pengar att spendera, denna halvmiljon till ytterligare ett verk till samlingen, ett verk som min son kommer kunna färdigställa på bildlektionen i skolan förmodligen redan i lågstadiet. Som sagt ursäkta mig konstnär, det handlar inte om dig utan jag har bara svårt att förstå och blir som sagt lite lätt illamående. Vad är konst egentligen!?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: