duktigaflickan

Tajming

Kategori: Tankar

Tajming, efter engelskans timing, tidsanpassning, samordning.

Tajming har varit en stor nyckel till framgång för många filmer, som har släppts vid precis rätt tidpunkt. Några exempel:
 - Wag the Dog som sammanföll med Clintons sexskandal
- LEIF som kom samtidigt med Boforsaffären
- Kinasyndromet som kom fyra dagar innan Harrisburgolyckan
Källa: wikipedia

Detta är vad wikipedia säger om begreppet "tajming".

Jag är ganska övertygad om att långt mer fenomen i livet än just film handlar om tajming. Ja hela livet egentligen, om man är på en viss plats, vilka människor man träffar eller inte träffar och framför allt när i livet man gör det.. det är så mycket runt omkring som avgör vart varje steg i livet tar mig, och besluten jag fattar hänger så mycket på när i livet något händer och hur det samverkar med allt annat runtom mig just då. Rätt sak i rätt tid... ja tajming!

Själv har jag precis stått inför en möjlighet som jag just nu förstod att jag behövde tacka nej till. Hade möjligheten dykt upp vid ett annat tillfälle då omständigheter i livet såg annorlunda ut hade det varit en toppenmöjlighet och jag hade tackat ja. Det hade inneburit en stor livsförändring med en ny vardag, nya kontakter m.m. Men, just nu är tajmingen inte rätt, inte för detta steg.

Jag tror nog att tajming är en nyckel till framgång inte bara för film utan också för oss människor.

Var sak har sin tid, det gäller bara att ha kontakt med och lyssna noga till sitt inre -
där får vi ledtrådar som tar oss mot rätt tillfällen i rätt tid, hjälper oss tajma helt enkelt!


Kommentarer

  • Sarah säger:

    Och sen ska man alltid lita på sin magkänsla, jag tror att om man tackar nej till det ena så dyker det andra upp, man ska inte alltid ta det första bästa, man ska vänta för "tajmingen" kommer dyka upp igen vid rätt tillfälle och med något bättre! :)

    2012-03-05 | 18:44:11
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/
  • Hillevi Amanda säger:

    Det finns ngt citat som lyder: Rätt sak vid fel tid är fel sak, men rätt sak vid rätt tid är rätt sak. Något sånt och det stämmer nog, båda delar måste nog samarbeta för att det ska bli bra=)

    2012-03-06 | 09:16:09
    Bloggadress: http://www.lifestyleblogs.se/hilleviamanda

Kommentera inlägget här: