duktigaflickan

Smaklökar och luktsinne

Kategori: Tankar

Mmmmmmmm x 2 säger jag just nu. Smaklökar tillfredsställda, check. Luktsinne tillfredsställt, check!

Har precis ätit sushi, skulle kunna ätit säkert 5 bitar till bara för att det är SÅ gott! P gillar det ej så jag får mumsa på egen hand och passade på att köpa hem det nu när han varit magsjuk o knappt äter alls! Efter jag ätit upp utbrast jag att jag skulle kunna leva på sushi.. det kanske var att ta i, men tror faktiskt jag skulle kunna äta det säkert varannan dag utan att tröttna i alla fall, det är så gott, fräscht, salt... ja, perfekt!

Luktsinnet då.. var ju det jag tänkte skriva om. Jo, jag råkar vara begåvad med ett extremt bra luktsinne, på gott och ont. Hemma kan jag t ex alltid känna när det är förkylning på gång hos någon (slår sällan fel, känner det dagen innan) och luktar något illa känner jag det på långt avstånd. Jag är också någon form av doftfetischist, som kanske har med mitt välutvecklade luktsinne att göra! Detta gör tyvärr att jag gärna köper för mycket av allt som doftar gott! Och idag, vid tavel-shoppingen, så "råkade" jag också köpa en ny parfym, fast att behovet egentligen inte är jättestort... men jag blev glad att jag hittade en parfym som jag föll för ordentligt då det faktiskt var ett tag sen jag fastnade helt för nån. Så, det blev en Versace Bright Crystal som luktar fräscht men ändå lite blommigt och inte alltför "lätt". Fy vad svårt det är att beskriva dofter.. Såhär kan man också beskriva:

Toppnot: Granatäpple & yuzu Hjärtnot: Magnolia, pion & lotus Basnot: Acajou, ambra & mysk

Det säger ju dock ännu mindre.. men hursomhelst, för er som är i jakt på en ny doft kan ni ju alltid gå och lukta på denna, brukar ju alltid vara som en djungel när man står där och ska börja lukta sig fram!
En rolig sak till med denna parfym var att när jag kom hem och sprutade på mig den, för det var jag såklart tvungen att göra direkt, insåg mitt skarpa luktsinne att dethär är ju någon... en kollega framkallades i min hjärna. Kunde inte släppa det så var tvungen att ringa upp henne och fråga om det var OK att ställa en lite knäpp fråga, och det var det, och såklart fick jag höra att Versace Bright Crystal, japp det var hon, det var hennes favoritparfym :-b


Mumma för näsan!

Kommentarer

  • Sarah säger:

    Hihi, vilket jäkla luktsinne du har :-) & den där parfymen vill jag lukta på imorgon!! :-) mumms!! :-) kraaaam <3

    2012-03-16 | 08:05:24
    Bloggadress: http://asterisco.blogg.se/

Kommentera inlägget här: