duktigaflickan

Energi - ge eller ta?

Kategori: Tankar

Detta inlägg skulle egentligen handla om vår underbara helg på Yasuragi, men då jag av lite olika anledningar inte kan lägga in några bilder därifrån just nu så får det vänta tills imorgon!

Istället behöver jag bara skriva av mig något som återkommer i mitt huvud och vill gärna ha era perspektiv om nu någon läser detta.... Tänker ni på vilken energi ni sänder ut till era medmänniskor? Funderar ni över hur det ni säger påverkar stämningen i en grupp eller till din motpart?

Jag försöker att vara medveten om detta, på arbetet lyckas jag för det mesta vara medveten o ha det med mig i åtanke, med mina vänner tror jag också att det är något som är närvarande för det mesta.. hemma försöker jag tänka på det, men det är nog där det är svårast att vara medveten om det och vara "försiktig" om sin motpart. Dvs att man ibland ex. är mer negativ än man kanske borde mot sin sambo/barn etc.

Vissa människor ger mycket energi, du vet de som du känner dig upplyft av att träffa, de som lyssnar på dig, ger perspektiv, förståelse och konstruktiva idéer.
Andra känns som att de suger din energi, mer eller mindre medvetet - de spär gärna på hur jobbigt något är istället för att vara konstruktiva, vill hellre bli lyssnade på än att lyssna och när ni skiljs åt känner du dig mer sänkt än innan.

Jag menar inte att man inte får ha dåliga dagar eller vara negativ, det är ALLA till o från, och ibland är man i riktiga o tunga svackor, olikheten är väl dock hur vi väljer att hantera dem o hur vi väljer att berätta o signalera till andra...

Visst är det väl ändå viktigt att vara medveten om vad man gör av sin negativa energi när den finns där - ska man sprida den till andra eller ska man se till att endast "pysa ut" litegrann, beroende på vad man bedömer att motparten just nu behöver o "klarar av", och behålla resten för sig själv... och hantera denna på annat sätt - kanske skriva av sig, försöka omvandla den genom fysisk aktivitet eller avkoppling, prata med någon proffessionell eller vad man nu behöver... taktikerna är lika många som vi är individer.

                Så, om JAG tar mer än jag ger (i längden) vill jag gärna vilja bli medveten om det, 
                   kära vänner - please tell! - Låt mig aldrig vara en omedveten energisugare!
                                                


             

                                              

Kommentarer

  • Anna i Aussieland säger:

    Kära du! Jag tror inte du KAN vara en energitagare. Det går inte. Skulle jag mot förmodan någonsin uppleva motsatsen lovar jag att du får en konstruktiv feedback, a la den berömda VEVA modellen...

    en EX-telecoachare till en annan, lixom ;-)

    2012-03-09 | 10:52:43
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com/
  • Anna i Aussieland säger:

    Kära du! Jag tror inte du KAN vara en energitagare. Det går inte. Skulle jag mot förmodan någonsin uppleva motsatsen lovar jag att du får en konstruktiv feedback, a la den berömda VEVA modellen...

    en EX-telecoachare till en annan, lixom ;-)

    2012-03-09 | 10:53:28
    Bloggadress: http://uppochnerlandet.wordpress.com/
  • duktigaflickan säger:

    TACK kära du, vilka värmande ord från härliga dig :-) Blir ju dock lite sugen på att testa bara för att få ta emot lite äkta VEVA-feedback ;-)

    2012-03-13 | 09:32:46

Kommentera inlägget här: