duktigaflickan

Buda!

Kategori: min vardag

Som sagt, var ju i Budapest... blev egentligen nästan som av en slump! Skulle tillsammans med en vän hitta på nåt en helg.. vi började kika på spa-weekends i Sverige till en början.. sedan började jag googla på flyg o hotell till Budapest eftersom min sambo precis skulle dit och jag var nyfiken på staden. HIttade då flyg + boende 4 nätter på 4-stjärnigt centralt hotell för totalt drygt 2000kr/person!!! Det var ju givet, Budapest fick det bli :-)
 
Vi hade bestämt oss för att ha en soft weekend med lite bad/spa-inslag, lite sevärdheter och inte alltför mycket promenader då vi båda får ont av detta just nu.. sagt & gjort.. hade en riiiktigt avkopplande semester där vi tog dagen som den kom, tog långa frukostar med långa samtal, planerade upp dagen med en eller ett par aktiviteter per dag och gjorde det som föll oss in.. ingen stress, mkt finare väder än förväntan, två lovely massager till lågpris, ett flertal billiga goda middagar & massa nya härliga intryck m.m. blev resultatet!
 
Kan verkligen rekommendera Budapest som weekendresmål, överallt man gick fanns pampiga byggnader, så mycket vackert bevarat och med olika typer av arkitektur.. även fast jag inte kan ngt om detta så gillar jag verkligen att bara kunna glida runt och se den ena maffiga byggnaden efter den andra torna upp sig.. imponerande.. och trevligt med en kontrast till allt det moderna man är van att se. mycket vackert..
 
Var också en väldigt lugn stad.. trots att det är en 2-miljonersstad kändes den liten och väldigt lugn, ingen stress och inte massor med folk överallt.. riktigt behagligt. Att det dessutom var superbilligt att äta och att resa inom staden var bara en kanonbra bonus :-)
 
Jag blev riktigt sugen på fler stadsweekends... finns ju så mycket därute i Europa att se!
 
Fanns mycket fina fik i Budapest, bakverk fanns det gott om.. Här är vi på ett av de äldsta och klassiska caféerna, Gerbaud, där man serverat fika sedan 1800-talet!!
 
Ett annat speciellt ställe var 1000 teas där vi slappade en eftermiddag i soffan med varsin bok. Här fick vi en hel bok full med thesorter att välja bland och när vi valt sort fick man in varsin kanna med the och en liten matchande mugg.. superfint! Till detta intog vi en jättegod ungersk "keso-ost-kaka" med blåbär, mums!
 
Ett exempel på något man "bara stöter på" i Budapest, här delar av Hjältarnas torg och Millenium-monumentet som vi passerade när vi var på väg till....
 
 
...Széchenyi-badet.... som jag tidigare beskrivit som en av favoriterna under vistelsen. Så härligt, bad från 1900-talet med massa fint bevarat. Tyvärr kunde jag som gravid inte bada i en hel del av poolerna då de var mineral/termal-bad som ej är tillåtet, men jag kunde njuta av 38-gradiga utomhuspooler med bubbel m.m. och fick t o m lite sol när vi var där.. det var underbart! Rekommenderar verkligen ett besök dit, och lägg till massage eller nån behandling när du är där.. så skönt!
 
nästa gång får det kanske bli Prag :-)

Kommentarer

  • Kotten säger:

    Lustigt nog var jag på samma ställe (utom fiket, tyvärr) bara någon vecka efter dig.

    Svar: Fiket får bli nästa gång dårå :)
    duktigaflickan.blogg.se

    2013-01-11 | 01:17:00

Kommentera inlägget här: