duktigaflickan

Underbara helg med underbara apple martini!

Kategori: Tips

Så var det helg igen, och jag sitter här med helgkaffet i soffan och låter dagen sakta gry... Bredvid njuter lilleman av sin stund med morgon-TV innan dagens lekar tar vid.. Ett ypperligt tillfälle för mig att blogga :-)

Så himla skönt med helg.. trots att jag bara arbetar 2 timmar om dagen just nu så är helgen lika efterlängtad och skön, alla är ju lediga och man får varva ner och vara tillsammans, underbart. Tyvärr har jag sedan några dagar tillbaka dragit på mig en rejäl förkylning men det är bara att vila och hoppas på det bästa. Helst vill jag att den ska vara väck tills ikväll då vi får middagsgäster... Ska bli så trevligt, vet att jag sagt det förut men att bjuda på god mat och dryck och se små och stora njuta av detta är så himla härligt, älskar't!

Så ikväll när våra gäster kommer blir det lite plock-mat för de små samtidigt som vi vuxna sitter med och tar en fördrink + lite "små-tugg"... sedan kan vi i lugn o ro (förhoppningsvis) äta vår mat medan de små med mätta magar kan leka :-) Som mamma lär man sig att det kan vara klokt att tillfredsställa vissa behov före andra :-)

Så, jag tänkte bjuda på receptet till denna mycket goda fördrink, apple martini, som alla brukar gilla.. den är lätt att göra och smakar lite surt och mycket "äppligt"! Ska också passa på att berätta en anekdot om denna drink.. skulle göra den till drygt 10 tjejer på en möhippa förra året.. hade lånat 10 fina martini-glas, handlat hem ingredienser, kokat sockerlag o noga förberett allt... När jag hade blandat klart allt och det stod i en stor tillbringare, vad gör jag - jo slår ut den över köksbänken så det bara flödar apple martini över hela köket... Innan jag reagerade och lyckades rädda tillbringaren så fanns det bara nog kvar till tjejen vi firade... och jag hade ingen mer äpple-likör hemma (som är en huvudingrediens) så så var det med det!!! Ja... så kan det gå, ska INTE göra om det ikväll och ska inte häva i mig ca en vinare innan jag blandar den heller, hehe.. ;-)

Här är receptet (taget från Leila Lindholm):






Ingredienser för 2 st:

6
cl
vaniljvodka
 4cl äppellikör, Sourz Apple t ex
4cl färskpressad limejuice
4 cl färskpressad äpplejuice, t ex Tropicana
2 cl sockerlag (koka upp 2 delar strösocker med 1 del vatten, låt svalna helt)
en halv äggvita
isbitar
Malen kanel och strösocker till kanten av martiniglasen

1.
Klyfta en lime och dra klyftan längs med kanten på martini–glasen.
2. Doppa kanten i strösocker blandat med kanel.
3. Skaka samtliga ingredienser med isbitar i en shaker.
4. Häll upp drinken i glaset

5. NJUUUUT!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: